Follow me on twitter :)

Sunday, March 25, 2012

143. Cara penjagaan kaktus

Assalamualaikum,

Saya ada satu cerita panjang, kalau saya dah start bebel nanti susah pulak...so, nak dipendekkan cerita, saya diberi hadiah pokok kaktus...sebab suka kaktus dan pokok kaktus nampak sangat comel!!!

Jadinya, saya ni baru lah nak berjinak-jinak dalam penjagaan pokok kaktus ni...maklumlah, orang yang bagi, kalau jaga sampai mati nanti apa pulak orang kata...lagipun kesian pokok tu kalau mati...hukhukhuk...

So, saya pun mulalah mengumpulkan serba-sedikit maklumat tentang si comel kaktus ni...supaya saya dapat jaga kaktus saya dengan sebaik mungkin...tips ni untuk diri sendiri dan untuk sesiapa sahaja yang nak belajar juga...hehe

keperluan pokok kaktus :
1. perlukan cahaya matahari secara direct dan mencukupi
2. siraman air perlu terhad seperti sekali seminggu untuk elakkan akar mudah reput
3. gunakan baja Ferti III untuk galakkan pertumbuhan akar dan duri yang sihat
4. jangan alih-alihkan tempat pokok kaktus diletak nanti ia cepat mati

huhu, rasanya tu je lah tips yang ada...tapi tips paling penting adalah dengan memberikan pokok kaktus tu sepenuh kasih sayang...supaya dia bahagia, kita pun bahagia...

tapi, yang sedihnnya, hari yang saya dapat kaktus tu, petang tu jugak, kaktus tu jatuh terbalik ke bumi...hukhukhuk...memang sangat sadis...tapi nasib lah baik, dia masih hidup sampai lah ke saat ini...hehe

thanks kepada orang yang bagi kaktus tu...well, you-know-who...

this is my cactus... hehe =)

3 comments:

syarifahsidrus said...

haha.tak suka kaktus. wehehe

N>A>M>R said...

lar, knp xsuka kaktus???

secawan kopi said...

kalau nak biakan kena patahkan then tanam dalam pasu lain kew?

Fabulous Friends